Wednesday 20 July 2016

Kaedah Pengajaran Berkumpulan

Ape tu Kaedah Pengajaran Berkumpulan?!!?!
Kaedah pengajaran berkumpulan merupakan aktiviti yang melibatkan pelajar bekerja sesama sendiri bagi menjayakan sesuatu tujuan (Instructional aims). Setiap aktiviti boleh dilaksanakan samada bagi keseluruhan kelas atau dipecahkan kepada beberapa kumpulan kecil.


Berikut adalah jenis-jenis kaedah pengajaran berkumpulan :-














1. Kaedah Penyelesaian Masalah (Problem Solving)















            Secara umumnya, penyelesaian masalah adalah merupakan satu proses, kaedah, langkah atau cara yang diambil oleh seseorang untuk mengatasi masalah yang dihadapi.

Berikut merupakan antara teknik-teknik penyelesaian masalah yang sering diaplikasikan:-

  1. Abstraction – menyelesaikan dengan menggunakan model sebelum mengaplikasikan kepada sistem sebenar
  2. Analogy – cara perbandingan
  3. Lateral thinking – pemikiran kreatif bagi mencipta idea baru
  4. Hypothesis testing – kesimpulan/tanggapan awal
  5. Means-end analysis – Analisis yang tertumpu kepada hasil akhir
  6. Morphological analysis - menilai output dan interaksi seluruh sistem
  7. Reduction - mengubah masalah ke dalam masalah lain yang mana penyelesaian wujud
  8. Research - menggunakan idea-idea yang sedia ada atau menyesuaikan penyelesaian yang sedia ada untuk masalah yang sama
  9. Brainstorming - Percambahan idea
2. Kaedah Percambahan Idea (Brainstorming)











      Percambahan idea akan dilakukan ketika proses kreatif terbantut (masalah takut, kritikan dan tidak ada penyelesaian), Idea seorang individu mempunyai kapasiti yang terhad dan apabila satu individu tidak yakin dengan idea yang diberi.

        Sebelum memulakan ‘brainstorming’ adalah penting untuk ditentukan apakah topik yang hendak dibincangkan. Walau bagaimanapun adalah penting untuk ditentukan dengan tepat dan jelas topik yang akan di bincangkan.

        Teknik akan lebih berkesan jika ianya dilakukan dengan tertib dan mengikut peraturan-peraturan yang tertentu. Ketua kumpulan atau pengerusi akan memberi taklimat atau panduan kepada ahli-ahli sebelum sesi dimulakan. Tiap-tiap ahli, secara bergilir-gilir akan diminta mengeluarkan pendapat dan sebarang komen amatlah tidak digalakkan. Ini dilakukan sehingga tidak ada lagi pendapat yang hendak diutarakan. Tentukan masa yang akan diambil untuk bercambah fikiran misalnya 15 minit.

     Tiap-tiap ahli hanya akan memberi satu sahaja pendapat/idea dalam satu pusingan tidak kira berapa banyak idea yang ada padanya. Proses ini diulang untuk mendapat seberapa banyak idea yang boleh Jika ada diantara ahli yang tidak mempunyai idea apabila sampai kepada pusingannya, ianya akan berkata ‘Pass’. Tiap-tiap idea yang diberikan hendaklah dicatatkan sama ada diatas papan hitam/putih atau ‘flip-chart’ atau dicatatkan oleh seorang setiausaha.

     Tidak ada idea yang akan dianggap sebagai pendapat “bodoh”. Mengkritik dan merendahkan pendapat seseorang akan membunuh kreativiti ahli-ahli. Bagi setengah ahli, mungkin ini kali pertama mereka bercakap dalam ‘courage’ untuk memulakannya. Berilah galakan dan mendengar dengan penuh minat terhadap idea-idea mereka akan memberangsang dan menggalakkan mereka. Keadaan yang tidak formal yang diselitkan dengan senda gurau yang berpatutan akan menggalakkan aktiviti yang “inovatif”.

      Ketua kumpulan akan menggunakan kepintarannya untuk memendekkan/menyimpulkan idea yang panjang/meleret tetapi mestilah dipersetujui oleh ahli yang memberi pendapat.

3. Kaedah Perbincangan Panel (Panel Discussion)
















          Perbincangan Panel adalah sejenis perbincangan di mana beberapa orang (panel) menjalankan perbualan di hadapan penonton apabila kumpulan itu terlalu besar. Perbincangan panel sering dilihat di televisyen seperti Forum Perdana, Selamat Pagi Malaysia, Nona dan banyak lagi.


Ahli-ahli perbincangan panel terdiri daripada :-

      a.    Penganjur
      b.    Moderator
      c.     Ahli-ahli panel
      d.  Penonton

            Sebelum sesi perbincangan bermula, dapatkan biodata ahli-ahli panel. Seterusnya, cari maklumat tentang tajuk forum dan hayatinya. Tentukan peruntukan masa untuk setiap ahli panel. Sediakan soalan-soalan perbincangan yang bermutu dan menepati tajuk. Kenal pasti juga kepakaran ahli-ahli panel supaya soalan yang ditujukan sesuai dengan kepakaran mereka.

            Semasa sesi perbincangan panel, ambil alih majlis daripada juruacara dan ucapkan kata-kata aluan kepada peserta forum dan penonton. Huraikan tajuk forum dan perkenalkan ahli forum dari segi biodata peribadi. Terangkan syarat-syarat dan peraturan-peraturan seperti peruntukan masa untuk sesi pembentangan dan soal-jawab kepada ahli panel dan penonton. Bersoal-jawab dengan ahli panel pertama tentang maksud tajuk perbincangan dan kawal perbincangan supaya tidak menyelewang. Soalan yang bernas perlulah dikemukakan untuk mendapatkan tindak balas yang tepat dan sesuai.

            Setelah selesai perbincangan, galakkan penonton mengemukakan soalan dan pendapat. Rumuskan forum dengan menggunakan isi-isi penting yang didapati dari sesi perbincangan. Sampaikan ucapan penutup, rakamkan penghargaan dan memohon maaf. Serahkan semula majlis kepada juruacara.

4. Kaedah Kerja Berkumpulan (Committee Work)















Kerja berkumpulan adalah individu yang melakukan kerja masing-masing yang dipertanggungjawabkan kepadanya. Ahli-ahli mungkin tidak mempunyai matlamat yang sama tetapi tekad mahu menyiapkan kerja masing-masing dan menjayakannya.

Berikut merupakan ciri-ciri utama bagi kerja berkumpulan:-

a.      Mempunyai tajuk, masalah dan objektif yang ingin dicapai
b.      Menubuhkan Jawatankuasa yang mengandungi 4-12 ahli
c.       Setiap keputusan dibuat berdasarkan perbincangan
d.      Setiap individu dianggap penting
e.    Setiap individu bebas menggunakan kreativiti, kemahiran dan pengetahuan untuk menyelesaikan dan menyiapkan tugas masing-masing
f.      Ketua perlu mengenali ahli-ahli secara dekat
g.    Ketua perlu wujudkan hubungan dan kerjasama melalui pertemuan dan perbincangan yang kerap
h.   Saling memahami peranan dan tugas masing-masing


Kesimpulan :-

         Kesimpulannya, keempat-empat kaedah yang telah dibincangkan iaitu Penyelesaian Masalah (Problem Solving), Percambahan Fikiran (Brainstorming), Perbincangan Panel (Panel Discussion) dan Kerja Berkumpulan (Committee Work) merupakan antara teknik-teknik kemahiran berfikir secara kritis & kreatif. 

Teknik-teknik atau kaedah-kaedah ini sangat penting dalam pengajaran dan pembelajaran kerana ia dapat meningkatkan kebolehan individu untuk mencerna dan menghasilkan idea asli dan bersifat generatif. Selain itu juga, kemahiran dan keupayaan meningkatkan pemikiran ini dapat membantu individu dalam memahami dan menghuraikan sesuatu konsep dengan lebih berkesan.

No comments:

Post a Comment